Leta i den här bloggen

tisdag 13 oktober 2009

Six easy pieces - Richard P. Feynman

Det är ingen vanlig bok - det är en föreläsningsserie om sex föreläsningar om den moderna fysikens grunder. En sådan föreläsare skulle man haft. Vad har jag väl inte förstått. Tills nu! Författaren var fysiker själv, professor och föreläsare, men också framstående forskare.

Trots att jag har läst ganska mycket fysik, relativt sett, tror jag att boken kan passa alla som är intresserade. Den kräver inte mycket förkunskaper. Tror jag!

Sex lätta bitar - och de är lätta. Ändå är de svåra. Man måste tänka, men får god hjälp av författaren. Han förklarar på ett sätt som gör att man förstår varför - och inte bara vad. De få matematiska uttryck som förekommer behöver man inte förstå - de förklaras med ord.

Jag hade önskat, dock, att det fanns ytterligare sex lätta bitar. Mer! Mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar