Leta i den här bloggen

söndag 18 oktober 2009

Det hemliga sällskapet - Claes Hylinger

"Ibland [...] tänkte jag att verkligheten var en produkt av mina egna tankar, och om jag tänkte annorlunda skulle världen bli annorlunda. Och även om sunda förnuftet sa mig att det inte var så enkelt, var den tanken en tröst för mig och ett hemligt sällskap, när tillvaron kändes mig svår."

" -Har ni några särskilda kännetecken? frågade jag.
-Javisst, vi säger "goddag" när vi hälsar.
-Men det gör väl alla andra också?
-Just det.
[...]
-Men hur känner man igen en medlem av det hemliga sällskapet?
-Tja, om det regnar, till exempel, så skall ni se att han ofta har ett paraply som han fäller upp, eller också tar han på sig en regnrock.
-Men det gör ju alla andra också!
-Ja, sällskapet är mycket svårt att upptäcka - och samtidigt mycket lätt, som ni förstår.
Men jag förstod inte."

Allt är samma sak. (Bättre kan det inte sägas, enligt min mening.)

Dessa två länkar, nedan, kan vara nycklar till boken, som man annars riskerar att blåsa förbi i 160 - då den skenbart består endast av lättlästa rakor. Jag har gjort det misstaget, men nu läst om med större behållning.

Uppsats i ämnet.
Wikipedia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar