Leta i den här bloggen

torsdag 13 augusti 2009

Faktoider - Peter Olausson

Mitt intresse för trivial pursuit-fakta har vaknat till liv igen. Förr om åren lusläste jag till exempel böcker som Antikens historier av Alf Henrikson av två skäl: dels av ren snobbism, eller fåfänga, det vill säga jag ville odla myten och min identitet som kunskapsbemängd, dels eftersom det var mycket roligt i sig - till exempel uttrycket navigare necesse est visste jag inte förrän jag läste om det, att det fortsatte med vivere non est necesse, uttalad som en order över förskräckta sjöman (Pompejus i Kartago på väg hem till Rom). Nå, just det stod nämnt i Antikens historier. Med det visste jag något som ytterst få kände till, och jag kände mig nästan invigd som i ett hemligt sällskap. Dessutom kunde jag vid behov "besserwissra" (vilket jag numera inte är så stolt över). Nåväl!
Sedan en tid (ett par månader) har jag börjat bläddra i mina böcker och hittat gamla fakta jag glömt. Och detta har varit roligt, tro det eller ej, för sin egen skull!
Hittade jag så boken Faktoider. Till min glädje är just exemplet med segling ovan nämnd och utredd i boken Faktoider. Det finns också en hemsida som tar hand om alla bokens och fler faktoider. Se: http://www.faktoider.nu/index.php
Faktoid är ett ganska nytt ord och betyder enligt hemsidan: "en uppgift som ser ut som ett faktum men som inte är det; en känd (hos allmänheten eller i någon specifik grupp) men sällan ifrågasatt osanning, halvsanning och/eller missuppfattning." Se vidare på hemsidan. Så långt bakgrunden. Vidare!

Med min egen beskrivning ovan har jag full förståelse för boken och hemsidan. Men jag saknar i boken (som alltså är den jag har läst, inte hemsidan) en mer fyllig berättelse om faktoiders uppkomst. De liknar ibland så kallade moderna vandringssägner vilka ju Bengt af Klintberg ägnat studier. Eller åtminstone omnämning av sådan forskning. Ty: varje exempel är ganska intressant, varje avsnitt ganska välskrivet, men - givetvis finns ett men - det blir inte mer än ett uppräknande - ingen röd tråd (och jag tycker inte att faktoid som sådan räcker). Och dessutom har jag en känsla av att varje faktoid borde beskrivas antingen kortare, eller mycket längre och i ett mer sammanhängande, med flera faktoider belysta i samma och alltså längre, kapitel. Puh, vilken mening.
Varje avsnitt avslutas föredömligt med referenser och hänvisning till hemsidan - som kan vara mer uppdaterad - men vem skulle orka detta - om man nu inte är speciellt intresserad av just den faktoiden. Och då köper man nog inte boken, utan söker på nätet.

Således, sammanfattningsvis, är mitt intryck att boken inte fullt ut fyller någon funktion mer än att hänvisa till hemsidan, och att ge ytterligare inkomst till författaren. Boken hänger liksom i luften. Visst kan det vara en inledning till begreppet faktoid, men då saknas som sagt mer faktoidens mekanism - varför den har sådan styrka (det vill säga överlever så länge). Men för all del - det var trevligt att läsa den, om än lite långtråkigt. Trots alla exempel händer det inte så mycket genom bokens 380 sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar