Leta i den här bloggen

måndag 30 november 2009

A brief history of time - Stephen Hawking

Det mest imponerande med boken är väl att författaren tar sig tid att skriva den. Han är ju trots allt gravt rörelsehindrad pga sjukdomen ALS. Och den populära genomgången av känd kvantfysik och relativitetsteori är pedagogisk och medryckande.

Sedan kommer han mer in på sitt eget forskningsområde - vilket inbegriper svarta hål, och i slutändan ett försök till att beskriva universum som helhet. Där är han inte lika övertygande. Kan man komma undan med att skriva att det blir för teoretiskt? (Jag menar nog snarast spekulativt - jag får en känsla av spekulation.) Det blir i alla fall utan relevans för mig som läsare. Jag kan inte ta till mig det. Och det kan ju för all del bero på mig, men nu är det ju jag som läst och skriver här. Då blir det så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar